Kleurkaarten, een handig hulpmiddel bij het overzicht van uw pallet

Toen ik begon met mijn eerste aquarellen beschikte ik alleen over een Winsor & Newton Cotman doosje met twaalf kleuren. Overzichtelijk, maar toch vond ik het een goed idee om een kleurkaart te maken, omdat je met het blote oog niet ziet hoe een kleur van een napje er uitziet op papier. Ik maakte deze kleurkaart en vond het goed om deze bij mijn doos met verf te bewaren. Na een tijd gebruikt te hebben zaten er spatten op en het papier begon ook te kreuken en werd wat vies door het gebruik. Ik maakte de kaart opnieuw en heb ze dan geplastificeerd om ze zo te beschermen tegen spatten en vuil.

In 2016 ging ik lessen volgen bij Rose Cambien in Zwevegem en omdat mijn Winsor & Newton doosje bijna uitgeput was schafte ik me een doos Talens Van Gogh aan. Deze studieverf was op dat moment gunstig in aankoop daarom mijn keuze om deze aan te schaffen, ik had meteen ook 24 kleuren ter beschikking. Na verloop van tijd ben ik overgeschakeld naar het betere segment van de aquarel verven. Alvorens de doos echt te gaan gebruiken maakte ik ook een kleurkaart die ik in het deksel van de doos stak.

Naarmate ik verder de lessen volgde, geraakte ik er meer van overtuigd dat ik verder ging werken met aquarel en ik had zin om betere verf aan te kopen, ik wilde de platgetreden paden wat vermijden en ging op zoek naar iets anders dan de overal gekende Winsor & Newton en Talens. Daniel Smith was niet aan de orde, ik wilde het Europees houden en ging op zoek via verschillende kanalen naar professionele kwaliteit. Zo kwam ik op een bepaald moment terecht op een tweede hands site en zag ik een advertentie van iemand die 150 napjes van het merk Daler Rowney Artists’ verkocht aan een redelijke prijs. Ik had al heel wat acrylverf van dit Engelse merk en wist wel dat de kwaliteit degelijk zou zijn. Ik nam contact met die persoon en we kwamen overeen over de prijs. Ik kocht alle napjes en moest wel nog lege dozen kopen. Ik vulde ondertussen de kleuren aan die niet in het lot zaten en kreeg opeens de beschikking over 80 kleuren. Veel natuurlijk en volgens sommigen totaal overbodig om zoveel kleuren in je bezit te hebben. Dat is een discussie waar ik liever niet op in ga, iedereen is vrij om te kiezen wat hij of zij wil. Ik merkte wel dat er binnen het aquarelwereldje veel vastgeroeste ideeën zijn en dat velen hun mening en de aquarelwet willen opdringen aan anderen. Daar doe ik liever niet aan mee. Ik heb het me in ieder geval nog niet beklaagd dat ik de mogelijkheid heb om binnen zoveel napjes verschillende kleurnuances te hebben. Bij zo’n hoeveelheid napjes krijg je opeens te maken met kleuren waar je nog nooit van hebt gehoord laat staan ze te hebben gezien. Het was een hele klus om ook hiervan kleurenkaarten te maken, maar het is een fantastisch hulpmiddel om te gebruiken bij het schilderen.

Ik werkte verder met mijn aquarel en leerde door er veel mee bezig te zijn en opzoekingen te doen dat er nog heel wat merken op de markt waren. Op een bepaald moment kwam ik het merk Sennelier tegen en wilde ik had behoefte aan een nieuwe doos studieverf en las over "La petite aquarelle”. Ondertussen begon ik ook met vrienden samen te schilderen en een doos studieverf werd echt noodzakelijk, omdat ik niet telkens oefeningen en voorbeelden wilde maken met mijn professionele kwaliteit aquarelverf. Ik werd nieuwsgierig en probeerde nog meer info te vinden over dit Franse merk. Ik kreeg rechtstreekse info van Sennelier en mijn nieuwsgierigheid was nog meer geprikkeld. Ik schafte me een doos van 24 halve napjes aan en maakt ook hiervan een kleurenkaart. Het viel me wel op dat de kleuren van deze studieverf best wel eigenzinnig zijn.

Door het gebruik van “la petite aquarelle”van Sennelier was ik ook nieuwsgierig naar hun top reeks L’Aquarelle. Ik was nog altijd best tevreden over mijn Daler Rowney, maar ik had het vermoeden dat de kleuren van L’aquarelle nog dieper en intenser zouden zijndat zocht ik ook, omdat bepaalde werken die ik maak vragen naar zo’n benadering. Onder andere door het gebruik van honing zijn de kleuren helder en natuurlijk ligt het ook de unieke pigmentatie die deze aquarelverf heeft. Ik begon met een doosje van 24 en kocht telkens ik wat budget had napjes bij tot ik daar het volledige kleurenpalet had. Nogmaals dat is mijn eigen keuze en niemand hoeft zich verplicht te voelen om ook alle kleuren aan te kopen. Schilderen is nu eenmaal mijn hobby en ik gebruik graag de vele kleurennuances in een werk. We krijgen nu de mogelijkheid om met veel kleuren aan de slag te gaan en waarom zouden we daar dan geen gebruik van maken.

Een kleurkaart is handig, omdat je meteen ziet hoe een kleur er in werkelijkheid uitziet op papier, als je enkele zeg maar blauwen naast elkaar zitten hebt in je doos kun je onmogelijk zien welk blauw juist welke kleur heeft. Het is ook handig om het kleurnummer bij het juiste kleur te plaatsen. Als je een napje moet vervangen, omdat het leeg is weet je meteen ook het correcte kleurnummer en dat is handig bij het bestellen van nieuwe napjes.

Hieronder plaats ik nog enkele kleurkaarten die ik ooit heb gemaakt, maar waarvan ik de verf niet meer in mijn bezit heb. Graag zou ik nog van enkele merken kleurkaarten maken, maar ik stop met de aankoop van materialen, omdat ik van al mijn kleuren nog reserve heb en ik natuurlijk ook niet ieder merk kan gaan aankopen. Mensen die kleurkaarten hebben van andere merken kunnen ze me altijd bezorgen zo kan ik ze ook hier op deze pagina laten zien.