Soms zitten mensen met vragen over materialen, werkwijze of andere zaken die met schilderen te maken hebben en vinden ze niet meteen antwoorden. Via deze weg wil ik mijn best doen om vragen te beantwoorden. Niet dat ik alles weet maar het intrigeert mij om zaken op te zoeken en antwoorden te vinden. Kunst is "delen", dus waarom ook niet delen wat ik wel weet over materialen en aanverwanten. Stel gerust je vragen via het contactformulier of via koenverbeke1962@gmail.com

Vraag : Kan je ook rough (ruwe textuur) aquarelpapier kopen gemaakt uit cellulose en bestaat dit ook in verschillende diktes?

Mijn antwoord : Uiteraard kan je aquarelpapier gemaakt van cellulose kopen in de verschillende uitvoeringen en diverse diktes (gewicht per m²). Naast celulose bestaat uiteraard ook 100% katoen en zelfs een mengeling van katoen en cellulose.

Vraag : Door primaire kleuren te mengen bekom je secundaire kleuren. Ik las ergens dat je tertiaire kleuren bekomt door ze donkerder of lichter te maken, maar dan las ik dat je tertiare kleuren bekomt door secundaire kleuren te mengen.

Mijn antwoord: Deze vraag is wat omslachtig om te beantwoorden doordat hier verschillende zaken met elkaar worden verward. Zo heb je de kleurmenging en de kleurtoon.

 

Al van in het lager onderwijs leerden we dat je er van oudsher drie primaire kleuren zijn, namelijk geel, rood en blauw. Als je deze drie kleuren onderling mengt krijgt men in theorie zwart. Iedereen weet dat je door twee primaire kleuren te mengen men een ander kleur bekomt. Rood + Geel = Oranje. Blauw + Geel = Groen, Rood + Blauw = Paars. Oranje Groen en Paars zijn dus de secundaire kleuren.

Als men een secundair kleur mengt met een primair kleur krijgt men een tertiaire kleur. Bijvoorbeeld Groen met geel heeft als resultaat Geelgroen.

 

Als je twee secundaire kleuren mengt krijgt men nogal dikwijls een modderige kleur. Dof neigend naar bruintinten. Daarom is het zaak om steeds je mengkleuren uit te testen. Dat is allemaal heel mooie theorie in de praktijk ligt het helemaal anders. Een eerste moeilijkheid is wat is primair blauw, rood en geel. Er zijn zoveel soorten blauwen en gelen en roden dat men door het bos de bomen niet meer ziet. Wat wel belangrijk is bij het mengen van kleuren is dat de primaire kleuren mono pigmenten moeten zijn, als men start met een foute basis gaat men compleet de mist in en krijgt men nooit het gewenste resultaat.

Ik maakte de kleuren cirkel van Johannes Itten met Sennelier L’aquarelle en gebruikte daarvoor Echt Cadmium Geel Citroen (535 PY35), Echt Cadmium Rood Licht (605 PR 108) en Ultramarijn Donker (315 PB29)

 

De secundaire kleuren Oranje en Groen zaten juist, maar de paarse tinten waren helemaal niet juist die neigden meer naar bruin tinten dan naar Paarsen. Echter deed ik alles wat de theorie zo mooi verkondigt en lette ik erop dat de primaire kleuren mono pigmenten waren. Conclusie was dan ook dat het primaire Blauw en Rood dat ik gebruikte niet correct waren.

Wat zijn nu de juiste primaire kleuren? Dat is nu net de moeilijkheid wat zijn de juiste primaire kleuren...heel moeilijk om dat uit te maken want geen enkele fabrikant is daar duidelijk over, noch Sennelier, White Nights of Daler Rowney komt daar met een duidelijk antwoord. Dat zijn de merken die ik gebruik.

Iedere fabrikant heeft zo zijn eigen mening over primaire kleuren en daar komt de kat op de koord. Het is door zelf te gaan uit proberen en verdere opzoekingen te doen dat ik erop uit kwam dat de kleurencirkel van Johannes Itten in theorie wel klopt maar dat de praktijk niet zo overduidelijk is.

 

Sommigen durven zelf stellen dat de kleurencirkel van Itten achterhaald is en niet correct is. Is dat zo? Volgens mij niet de theorie klopt helemaal de uitvoering ervan is een andere zaak. Na vele opzoekingen kwam ik erop uit dat men in feite moet gaan kijken om een blauw dat naar cyaan neigt en een rood dat rose rood is (quinacridones), dan krijgt men een juistere kleurencirkel. Onderstaande kleurcirkel is een tweede poging en daar gebruikte ik andere primaire kleuren, namelijk: Primair geel 574 (Py74), kraplak 690 (PV19) Echt kobaltblauw 307 (PB28)

Dan geef ik nu een antwoord op het tweede deel van de vraag, namelijk de kleuren mengen met wit of zwart of een menging van wit en zwart (grijstinten).

 

Het is niet zo dat een secundair kleur gemengd met wit, zwart of grijs een tertiaire kleur is. In feite blijft het kleur (bv secundair groen) groen maar men gaat de tint van het kleur gaan veranderen. Door toevoeging van wit gaat het kleur lichter worden, door toevoeging van zwart donkerder, door grijzen toe te voegen krijgt men weer een ander scala aan kleuren.

 

Zodra men 1% wit toevoegt spreekt men van pasteltinten, bij toevoeging van 1% zwart spreekt men van schaduwkleuren, bij toevoeging van grijswaarden spreekt men van vergrijsde kleuren.

 

Dus: kleurtoon = de pure kleur zonder toevoeging van zwart, wit of grijs. Dit kunnen oneindig veel kleuren zijn, de 3 primaire kleuren, 3 secundaire kleuren, 6 tertiaire kleuren en alle mengvormen daarvan.

 

Kleurtint = een menging van de basiskleur met zwart, wit of grijs. Zo hopelijk kan iets doen met deze info, geniet van het mengen van kleuren, een aanrader in het schildersatelier is de aanschaf van een kleurcirkel. Dit is een handige tool voor kunstschilders. Geschikt om te testen welke kleuren bij elkaar passen of om erbij te helpen om de juiste kleurencombinaties te creëren. Hier zie je meteen de contrasterende kleuren en ook de warme en koude kleuren, later meer daarover.